KEDVES LÁTOGATÓ! ÜDVÖZLÖM ÖNT! NEVEM

Saját fotó
Lakhelyem: Szigetmonostor és Tura, Pest megye, Hungary
Nyugdíjas vegyészmérnök vagyok, aki öregségére a természetben (és a fotózásban) leli örömét. Hogy miért? Az okot legkedvesebb költőm, Áprily Lajos csodálatosan szedte versbe. "Ámulni még, ameddig még lehet,/ amíg a szíved jó ütemre dobban,/ megőrizni a táguló szemet,/ mellyel csodálkoztál gyerekkorodban./ Elálmélkodni megszokottakon:/ az andezitre plántált ősi váron,/ virágokon, felhőkön, patakon,/ az azúrban kerengő vadmadáron,/ a csillagon, ha végtelen terek/ hajítják át a késő-nyári égen./ S ámulva szólni: Most voltam gyerek./ S vén volnék már – s itt volna már a végem? /" ( Remélem, hogy lesz még időm a természet néhány csodájának felfedezésére.)

2012. február 12., vasárnap

Zimankós hétvége

Ennyire hideg talán még nem is volt az idén, mint szombaton reggel, amikor a lesre tartottam. Mínusz tizenhét fokot jelzett az autó hőmérője, de a nap ígéretesen fénylett a berek felett. A két ölyv rögtön szárnyra kapott a les mögötti fákról, mihelyt meglátták a kocsimat. Bosszantó, hogy mennyire kiokosodtak! Hiába próbáltam zajtalanul közelíteni a kunyhóhoz, a keményre fagyott hó minden lépésnél megcsikordult a talpam alatt. Két hollót riasztottam fel a húsról. Jól kezdődik! 
Bizakodva rejtőztem el. Aztán a szokásos forgatókönyv szerint kezdődött a műsor . Cinkék, verebek, fakopáncsok.

Kékcinege

Széncinege

Mezei verebek

Nagy fakopáncs

A verebek ellepték az etetőt, sőt még annak alját is, ahol a pintyfélékkel együtt a kivert magok újrahasznosításán fáradoztak. Sokszor látszólag ok nélkül, máskor a cinkék riasztása nyomán nagy szárnysuhogással robbantak be a bokorba, aztán onnan hamarosan vissza. És ez napjában százszor. A sok  téves riadó után egyszer aztán valódi vész helyzet adódott a madár népség számára. Ki tudja, honnan érkezett, de hirtelen ott ült előttem a már néhányszor látott karvaly.


Tüntetőleg hátat fordított a bokorba menekült madár seregnek....


... de azért sűrűn csavargatta a fejét hátrafelé.


Hiába vártam, hogy legalább forduljon felém, úgy ült ott egy fél óra hosszat, mint akit hidegen hagynak a madárkák.


A kezdeti teljes csend lassan oldódott, a kökény bokorban lapuló verebek halkan csivitelni, a merészebb cinkék pedig mozgolódni kezdtek. Szemtelenül egyre közelebb húzódtak, sőt egyikük még egy napraforgó szemért is kirepült. A karvaly csak erre várt, rögtön utána vetette magát. Az üldözés első métereit még szemmel követtem, de aztán felvágtak a magasba és eltűntek. Egy ideig vártam, hogy a ragadozó visszatérjen a zsákmánnyal, de nem így történt. Aznapra be is fejeztem a leskelődést.
Ma már pár fokkal " melegebb" és fényesebb időben próbálkoztam újra a lesnél. Sajnálattal láttam, hogy a tegnapi hús úgyszólván érintetlenül hevert a hóban. Ölyv, vagy holló nem bántotta, legfeljebb csak a szajkók, harkályok csipkedhették meg. Jobb híján a kis madarak fotózásával szórakoztam. A nagy nyüzsgés közepette igyekeztem minél közelebbi alanyokat lencsevégre kapni.

 Széncinege

Erdei pinty

Fenyőpinty

Szajkó

A fácánkakasok megint előjöttek. Egyikük éppen előttem kapirgált. Az erős fényben megcsodálhattam tollazatának ragyogó színeit. 

Fácánkakas

Az egész szín skálát magán viseli!


Nem tudom, van-e a fácánnál színpompásabb madarunk?
Ottlétem alatt az ölyvek nem mutatkoztak. Ki tudja, hogy ebben a cudar időben hol találnak jobb kaját, mint az én ízletes csirke húsom? Egyébként is, miért zavarja őket, ha készítek róluk pár fotót? :)

12 megjegyzés:

  1. Hollók!De szívesen látnám őket!Örülök a kismadaraknak,szép képek!A karvaly háttere pedig gyönyörű!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos, csak futó vendégek voltak a hollók. Bár még jöhetnek...Bevallom, hogy a te biztatásodra fotóztam a kicsiket, jobb híján. A karvaly mindig megörvendeztet, csak már látnám a zsákmánnyal együtt!

      Törlés
  2. nagyon szép képek! a karvaly különösen tetszik...nem semmi ahogy kitekeri a fejét :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Az idei tél ajándéka nekem a karvaly.

      Törlés
  3. Nagyon jól sikerült felvételek, megérte kimenni a lesedre :) A karvaly tényleg fenséges!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Mindig örömet jelent közvetlen közelről figyelni a madarakat. És hát a karvaly hab a tortán!

      Törlés
  4. Remek sorozat ismét! Nekem az utolsó fácános kép is tetszik, olyan mókásan néz az objektívbe :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a véleményedet! Talán most sikerült legjobban megragadnom a kakas színpompáját. Nekem is tetszik az általad kiemelt szembenézős portré.

      Törlés
  5. Nem is tudom az én mezei etetőm környékén lakik-e ennyi féle madár. Nekem mindenképp az egerészölyvekre fáj a fogam, de eddig még csak a szarkák jöttek enni a csfh-t és pfh-t. Az ölyvek is ott lesnek a fákon mert ezt menet és jövet látom, de még nem hallgattak rám egyszer sem, hogy jöjjenek az étkezdébe. Láttam még szajkókat, zöld küllőt, varjakat, fakopáncsot a környéken, remélem ők is odaszoknak majd idővel.
    Itthon már négy éve etetem a cinegéket csuszkákat, rigókat és még aki odajön, gondolom a mezőn is rákapnak a helyre idővel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha ott vannak az ölyvek és látják, hogy a szarkák eszik a húst, akkor előbb-utóbb lejönnek. A szajkók és fakopáncsok oda fognak szokni. A zöld küllő nem valószínű.
      Én örülnék a szarkáknak, de felénk nem látok egyet sem. Sajnos, a kis madarak etetőjét naponta töltenem kell és ez nagy zavarást jelent az ölyveknek. Jövőre máshová teszem a kicsik etetőjét.

      Törlés
  6. Nekem is a karvaly tetszett legjobban! Van már tőled néhány, de ezt is elmentettem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencsémre időnként feltűnik a lesem előtt ez a szép madár. Csak hozná már egyszer az urát is!

      Törlés