KEDVES LÁTOGATÓ! ÜDVÖZLÖM ÖNT! NEVEM

Saját fotó
Lakhelyem: Szigetmonostor és Tura, Pest megye, Hungary
Nyugdíjas vegyészmérnök vagyok, aki öregségére a természetben (és a fotózásban) leli örömét. Hogy miért? Az okot legkedvesebb költőm, Áprily Lajos csodálatosan szedte versbe. "Ámulni még, ameddig még lehet,/ amíg a szíved jó ütemre dobban,/ megőrizni a táguló szemet,/ mellyel csodálkoztál gyerekkorodban./ Elálmélkodni megszokottakon:/ az andezitre plántált ősi váron,/ virágokon, felhőkön, patakon,/ az azúrban kerengő vadmadáron,/ a csillagon, ha végtelen terek/ hajítják át a késő-nyári égen./ S ámulva szólni: Most voltam gyerek./ S vén volnék már – s itt volna már a végem? /" ( Remélem, hogy lesz még időm a természet néhány csodájának felfedezésére.)

2020. január 24., péntek

Születésnapi jégmadár

A jégmadarat nem csak színpompás megjelenése, hanem bámulatos élelem szerzési módszere miatt is csodálom. Ilyenkor a víz fölötti magaslaton üldögélve szemeli ki az óvatlan halacskát és élő szigonyként vágódik be érte a folyékony közegbe, majd kiül vele egy ágra, ahol elfogyasztja. 
Tamás barátomnak köszönhetem, hogy a Duna egyik holtága mellett sokszor fotózhattam ezeket a szép kis teremtményeket, de a vadászatukról érdemi képet nem sikerült készítenem. Sokat ötleteltünk, hogy csalizással miképpen irányíthatnánk a madarat fotózható helyre, de próbálkozásaink különböző okok miatt kudarcot vallottak. A nagy szárazság idején aztán elszoktak a jégmadarak a kis öbölből, de megmaradt bennem a vágy, hogy a vízbe csapás és az onnan való kitörés pillanatait megörökítsem.
Nemrégen láttam néhány ilyen képet a neten, utána olvastam és megtudtam, hogy hol, kinek a leséből készültek. Megérdeklődtem a tudnivalókat és úgy döntöttem, hogy születésnapi ajándék gyanánt jégmadár fotózással lepem meg magam. 
Tegnap hajnalban keltem útra, majd három órai autózást követően találkoztam a "jégmadarak urával". Újabb fél óra múlva már a termálvízzel táplált tavacska partján elrejtett lesben ültem, kioktatva az ötletes "madár irányító" mechanizmus működtetéséről és felajzott fényképezőgépekkel vártam a történéseket.
Alig maradtam magamra, megjelent a sokat látott és sokak által fotózott madár. 


Megállapíthatta, hogy van fotós a kunyhóban és akkor biztosan hal is került a fazékba. Mindjárt bele is nézett.


Olyan gyorsan  szerezte meg a zsákmányát, hogy lemaradtam az akcióról, csak a diadalmas halfogás végeredményét rögzíthettem.


Legközelebb már gyorsabban nyomtam a gombot. Sok üresjárat, hullámok, fröccsenés madár nélkül, félbe vágott madár került a képekre. Ez a fotó a becsapásról már majdnem sikerült...


Mint ahogy a kitörésről is.


A gyorsan megfogott három halacska eltelítette, magamra is hagyott vagy egy órára. Közben arra gondoltam, hogy még ezzel a jól megtervezett technikával is szerencsejáték a fényképezés, mert a madáron és a véletlenen múlik, hogy mi kerül a képre. Mutatok néhány ilyen félig sikerült fotót, melyek a nap folyamán, más-más fényviszonyok között készültek.








Mellékesen kiülős képeket is csináltam, amikor a madár a megszerzett hallal foglalatoskodott. 











Délutánra jóllakott, elálmosodott a kis szépség, már csak sziesztázni, tollászkodni jött és egy félre eső ágra ült.



Lassan árnyék kúszott a les elé, a madár és csodálója is elfáradt. Énrám még újabb három óra vezetés várt, így hát egy utolsó felvétellel búcsút vettem kis kedvencemtől.


A végére hagytam három, még kora reggeli fényben készült képet. 




Ezekre igazán büszke vagyok. Ilyen fotók reményében keltem útra és ezek jelentik  a habot a képzeletbeli születésnapi tortámon.

6 megjegyzés:

  1. Kedves Endre, még sok boldog születésnapot kívánok neked, ilyen habos tortával felköszöntve! :)
    Bámulatos, amit művel ez a kis ékszer az élelemszerzés terén. Kíváncsi voltam, hogyan fogyassza el, egészben, vagy darabokban, de látom nem vacakol vele, és szájméretéhez igazodó halat nyel le. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen kedves Kincse. Én sem győzöm csodálni.

      Törlés
  2. Boldog szülinapot, valóban szépséges ajándék..
    Gyönyörű fotók,az ember nem tud velük betelni.Azért kiváncsi lennék, hogy miért kell pl teavajat kitenni a madaraknak.Igaz ezt máshol olvastam.Gratulálok a fotóidhoz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszenek a fotók.Köszönöm a köszöntést és a gratulációdat is.

      Törlés
  3. Élvezetes leírása egy hosszú, izgalmas és eredményes napnak. Nagyon szépek a fotók, az utolsó három különösen jól sikerült!
    Még sok ilyen nagyszerű születėsnapot kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy tetszett mind a történet, mind a fotók. Köszönöm szépen a köszöntést és a jó kívánságot.

      Törlés