KEDVES LÁTOGATÓ! ÜDVÖZLÖM ÖNT! NEVEM

Saját fotó
Lakhelyem: Szigetmonostor és Tura, Pest megye, Hungary
Nyugdíjas vegyészmérnök vagyok, aki öregségére a természetben (és a fotózásban) leli örömét. Hogy miért? Az okot legkedvesebb költőm, Áprily Lajos csodálatosan szedte versbe. "Ámulni még, ameddig még lehet,/ amíg a szíved jó ütemre dobban,/ megőrizni a táguló szemet,/ mellyel csodálkoztál gyerekkorodban./ Elálmélkodni megszokottakon:/ az andezitre plántált ősi váron,/ virágokon, felhőkön, patakon,/ az azúrban kerengő vadmadáron,/ a csillagon, ha végtelen terek/ hajítják át a késő-nyári égen./ S ámulva szólni: Most voltam gyerek./ S vén volnék már – s itt volna már a végem? /" ( Remélem, hogy lesz még időm a természet néhány csodájának felfedezésére.)

2014. június 20., péntek

Karvalyitató

Tegnap előbb keltem, mint a nap. Fél ötkor már a rétem voltam, mert őzeket akartam fotózni a kaszálás után megújult zöldben. A felhők miatt nem látszott a napkorong és hiába jártam végig jó szélben a szokásos helyeket, kedves jószágaim eredményesen rejtőzködtek. Visszafelé viszont a nád mögül kilépve a múltkori két fiatal bakocska játékos erőpróbájának néhány jelenetét sikerült megfigyelnem.




Hazafelé tartva két verekedésre készülő fácán kakasra lettem figyelmes, de mire az autót kifordítottam és a gépet az ablakon át feléjük fordítottam szétváltak, egyikük eltűnt az út menti gazban, csak a másikról készült fotó. Csak azért teszem fel a gyenge képet, hogy emlékeztessen: a kakasok viadalát egyszer még ki kéne lesnem!


Délután az itatóhoz mentem. Kíváncsi voltam, hogy a régóta tartó szárazságban milyen madarak látogatják ?
A hím karvaly röpke fél óra után jelentkezett is.


Nem ugrott rögtön a vízbe, inkább csak egy vízparti pihenésre vágyhatott, mert egyik lábát felhúzva csendes üldögélésbe kezdett.







Aztán mégis meggondolta magát és néhány lépéssel odébb lépett a fürdőmedencébe.



Ivott néhány kortyot, ...


...aztán a vízben állva, megmártózás nélkül szemlélődött tovább.



A hűsölés végeztével felrepült a közeli fenyőfára. Szinte azonnal rátámadt egy feketerigó. Éktelen módon csettegett, lármázott és a ragadozó közelében ágról-ágra ugrándozott. Gondolom, a fiókáit félthette és szerette volna elzavarni a közelből a karvalyt. Az rá sem hederített, nyugodtan tollászkodott tovább. A rigó nem hagyta annyiban a dolgot, folyamatosan szidalmazta, olykor egy méternyire is megközelítette. Tudhatta, hogy az életével játszik, mégis védelmezte a családját. Legalább egy óra hosszan tartott a csetepaté. 
Nem akartam elriasztani a karvalyt, vártam, hogy mi történik még?
Bár más madár nem mert a vízhez jönni a leselkedő karvaly miatt, egy bátor, vagy figyelmetlen vadgerle azért betévedt.


Közben észrevettem, hogy őrségváltás történt: a hímet a tojó váltotta a fenyőfán. Tollazata jól álcázta a száraz ágak között.


Már hét óra felé járt az idő, de én vártam, hogy lejöjjön a vízhez és felkészültem a fogadására. Csakhogy ahelyett, hogy leszállt volna, váratlanul átrepült felettem. Úgy látszik, lebuktam, magas leshelyéről valahogyan kifigyelhette, hogy  a függöny mögött rejtőzködöm. Újabb negyed óra múlva mégis leszállt volna, de a fényképezőgép kattanásától megriadva gyorsan átstartolt.



Még vártam rá egy fél órát, aztán haza indultam. Most jó ideig hanyagolni fogom ezt a lesemet, hogy a karvaly tojó megrendült bizalmát helyreállítsam. Mert jó, ha van az embernek egy karvalyitatója...

4 megjegyzés:

  1. Bizony ez az itató remekül "működik", csak csodálom a szép képeket.
    A tavalyi itatómat más helyre szeretném idén áthelyezni, ott ugyanis a gyenge fényviszonyok miatt nem tudtam igazán jó képeket készíteni. Csak az a kérdés, hogy idén lesz-e egyáltalán nyár, mert eddig még nem volt olyan meleg, hogy a madaraknak egy mesterséges itató csábító legyen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól működik karvalyra, de más madár nem terem rajta. Bizony, az ember nem tudja, hogy mitől szeretnek meg a madarak egy itatót és valóban inkább csak hosszú szárazságban csábító igazán, de a megszokásra elegendő időt kell szánni.

      Törlés
  2. "Ki korán kel, aranyat lel!" Mert azért sikerült szép fotókat készítened az őzbakokról!
    Ez a szép karvaly tojó is hím héja? (Ezt a bejegyzést később néztem meg, mert szokás szerint visszafelé lapoztam...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, néha korán kell kelni az őzek és a fények kedvéért. Ez biztosan karvaly ( pipaszár lábak )!

      Törlés