KEDVES LÁTOGATÓ! ÜDVÖZLÖM ÖNT! NEVEM

Saját fotó
Lakhelyem: Szigetmonostor és Tura, Pest megye, Hungary
Nyugdíjas vegyészmérnök vagyok, aki öregségére a természetben (és a fotózásban) leli örömét. Hogy miért? Az okot legkedvesebb költőm, Áprily Lajos csodálatosan szedte versbe. "Ámulni még, ameddig még lehet,/ amíg a szíved jó ütemre dobban,/ megőrizni a táguló szemet,/ mellyel csodálkoztál gyerekkorodban./ Elálmélkodni megszokottakon:/ az andezitre plántált ősi váron,/ virágokon, felhőkön, patakon,/ az azúrban kerengő vadmadáron,/ a csillagon, ha végtelen terek/ hajítják át a késő-nyári égen./ S ámulva szólni: Most voltam gyerek./ S vén volnék már – s itt volna már a végem? /" ( Remélem, hogy lesz még időm a természet néhány csodájának felfedezésére.)

2024. június 1., szombat

A 24-es bankák

Sokszor és sokat írtam már a búbosbankákról, rengetegszer fényképeztem és videóztam őket. Nem tagadom, hogy kedvenc madaraim. Szerencsés években a mezei és az otthoni odúim is benépesültek, máskor csupán az egyik. 

Idén tavasszal kitisztítottam, megreparáltam a tavaly használt mezei bankalakot, rendbe szedtem a leskunyhót és nagy reményekkel vártam a szépséges szárnyasok hazatérését. Április elején már láttam is egyet-kettőt a közelben, egy hét múltán pedig elérkezettnek gondoltam az időt egy leskelődésre. 

Nem kellett sokáig várnom, rövidesen berepült két banka. Egyikük csak a les tetejére ült, a másikuk az odút járta körbe, mintha mutogatta, ajánlgatta volna párjának a lakhelyet. Én persze örömmel fényképeztem a ténykedését. 





Hiába volt a nagy igyekezet, a másik madár nem méltóztatott leröppenni a tetőről és szemügyre venni a fészeknek való fatönköt, míg végül együtt elrepültek. Másnap már csak egy banka jött, de később már az sem. Hűtlenül elpártoltak tőlem, helyesebben az odúmtól. Azóta kiderült, hogy egy közeli tanya udvarán lerakott beton gerenda halmaz lett az otthonuk. Csak ők tudnák megmondani, hogy azt miért találták jobbnak?

Gondolom, a csalódásomat nem kell nagyon hangsúlyoznom. Lehet, hogy idén bankák nélkül maradok?- hasított belém a kérdés. Némi reményt csak az évek óta lakatlan ütött-kopott otthoni deszka odúm jelentett. A korábbi bankáim közvetlenül a pala tető alá fészkeltek, de ott nem tudták felnevelni a fiókáikat. Két évben is elpusztult a rossz helyre telepített fészekalj. Ezután a pala réseit betömködtem és az odút jó magasra, a tető alá szereltem, gondolván, hogy így csábítóbb lesz a fészekrakóknak.

Hogy ne szaporítsam tovább a szót: idén egy banka pár megtalálta és elfogadta lakhelyül az elfeledett öreg ládát. Örömöm határtalan volt: több évnyi kihagyás után ismét házhoz jöttek és megtelepedtek nálam a kedves kukacbányászok! Újra közelről láthatom, figyelhetem ezeket a szépségeket és fényképezhetem az életüket.  

Ám, ami jó a madaraknak, az a fotósnak nem. Először is az odú magas helyzete, a tető és egy másik épület közelsége, az ereszcsatornák, egy légkábel, a sok közeli bokor és fácska, ezek árnyéka, de legfőképpen a szép lapos fények örökös hiánya nehezítette a fényképezést.

Az odúhoz vezető szűk "légi folyosót" csak a déli órákban érte a fény. A magas napállás miatt ilyenkor köztudottan nem készülhetnek jó képek, de én azért próbálkoztam.





A régi műhely ablakából nézve éppen szembe repültek az odúhoz tartó madarak, de a belülről poros, tisztíthatatlan dupla üveg sokat rontott a fotók minőségén.



A beszálló ágat eleinte igencsak hanyagolták, mert egyszerűbb volt közvetlenül az odúra repülniük. Néhány alkalmi pihenőt azért kihasználtam. Eleinte a déli csúcs fényben...


... később magasra kihúzott állványról, távkioldással.





A berepülések elkapása csak nagy hibaszázalékkal sikerült. Nem tudtam ugyanis közvetlenül irányítani a fényképezőgépemet, távkioldással működtettem az állványra szerelt, rögzített fókuszra állított masinámat a műhely ablaka mögül.






A verandánkon ülve, akár a reggeli kávézás közben jól lehetett látni a be- és kirepüléseket. Miközben gyönyörködve néztem a szép jeleneteket, ötlött fel bennem, hogy videóra vegyem a bankák szárnyalását és az etetést. Persze a villámgyors akciókat le kellett lassítanom, hogy élvezhetők legyenek. 
Így készült két kis rövid film. Az elsőn még mélyre hajoltak az etető madarak, hogy elérjék éhes fiókáikat. 


A két nappal későbbi másodikon már a bejáratban egymást váltva üldögéltek a gondozottak és a felnőtt madaraknak röptükben kellett célba juttatniuk az eleséget, pontosan a kicsik kitátott csőrébe.



Az egyre növekvő és ügyesedő fiókák lassan már kirepülnek és újra elárvul majd a régi deszkaodú. Többé nem láthatom őket és szüleiket. Hiányozni fognak!

Az év bankás krónikájához tartozik még egy nagy fotózási élmény a Szentendrei-szigetről. Tamás barátom nyírfából készített odújában szintén búbosbankák telepedtek meg, sőt, az ottani fiókák már egy héttel ezelőtt készültek elhagyni a fészket. Hosszú idő után végre ismét együtt fotózhattam a barátommal a sziget egyik festői és háborítatlan területén, egy gyurgyalag kolónia közelében. Miközben vártuk a bankák jövetelét, a szivárvány madarak bravúros röptében is gyönyörködhettünk. Ezúton is köszönöm barátomnak a meghívást és az élményt!




És, mivel bankából sosem elég, még reménykedem, hogy lehet egy második költés az első körben mellőzött mezei fatörzs odúmban, ahol ideálisak a fények és szép a környezet.



2 megjegyzés:

  1. Gyönyörködtem a bankáidban, külön köszönet a videóért, a szárnyalásuk szép látvány. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, nagyon örülök, hogy elnyerték a tetszésedet. Ezt a műrepülést fotókkal nem lehetne visszaadni.

      Törlés