KEDVES LÁTOGATÓ! ÜDVÖZLÖM ÖNT! NEVEM

Saját fotó
Lakhelyem: Szigetmonostor és Tura, Pest megye, Hungary
Nyugdíjas vegyészmérnök vagyok, aki öregségére a természetben (és a fotózásban) leli örömét. Hogy miért? Az okot legkedvesebb költőm, Áprily Lajos csodálatosan szedte versbe. "Ámulni még, ameddig még lehet,/ amíg a szíved jó ütemre dobban,/ megőrizni a táguló szemet,/ mellyel csodálkoztál gyerekkorodban./ Elálmélkodni megszokottakon:/ az andezitre plántált ősi váron,/ virágokon, felhőkön, patakon,/ az azúrban kerengő vadmadáron,/ a csillagon, ha végtelen terek/ hajítják át a késő-nyári égen./ S ámulva szólni: Most voltam gyerek./ S vén volnék már – s itt volna már a végem? /" ( Remélem, hogy lesz még időm a természet néhány csodájának felfedezésére.)

2021. augusztus 30., hétfő

Augusztusi madarak

Az őzek nász időszakának múltával hirtelen fotótéma nélkül maradtam. Igaz, hogy az itatóm a nagy melegben is mindig kínálta magát a szomjazó, hűsölni vágyó madárnép számára, mégsem látogatták a szárnyasok. Évről évre tapasztalom, hogy éppen a legnagyobb kánikula idején maradnak távol a víztől a kicsikék. Olyan ellentmondás ez, amelyet nem tudok megfejteni, legfeljebb csak gyanítom, hogy a felmelegedett vízet nem kedvelik. Már kiülni sem volt érdemes a lesembe, hiszen órákig egy madár sem járt arrafelé.

Az első kisebb lehűlés aztán hozott némi élénkülést, megjelent néhány fürdővendég. Ettől kezdve több alkalommal próbálkoztam a fotózással. Az alábbi képek ezek eredményei.

Többnyire fiatal madarak keresték az enyhülést az itatóm vizében. Egy szerény megjelenésű barátposzáta tojó és hím jött elsőként.



Egy szépséges hím erdei pintynek már jobban örültem.



Az ősz közeledtét jelezte a légykapók megjelenése. Izgatottan röpködtek, szitáltak a víz felett, de villámgyors mozdulataikat nem tudtam elkapni az én kissé lassú fényképezőgépemmel, meg kellett várnom, amíg leülnek valahol.



Tavasztól ezeddig egyetlen meggyvágó sem látogatott meg, nagy volt az örömöm, amikor egy fiatal példány betért egy kortyra.


A légykapók és füzikék kisebb csapatai nagy röpdöséssel kerestek leszálló és ivó helyet.





Egy piros sapkás fakopáncs a közelben kopogtatott és néha meg is mutatta magát.



Egy idei zöld küllő csak a közeli fenyőfáig merészkedett és onnan nézte a madárkák sürgés-forgását.


A vadgerlék már a hosszú vándorútjukra készülhetnek, de egyikük még betért egy kis felfrissülésre.


Ritka látogatóként néhány őszapót is közel csábított a víz.



Előkerültek a csuszkák is. Igaz, hogy őket nem a víz, hanem a napraforgó magok érdekelték. Több szemet vettek a csőrükbe- torkukba és sűrűn forgolódva hordták a téli magtárukba.


A légykapókkal minden kiülésemkor találkoztam.



A nyáron hűtlenül másfelé járó szajkók is előkerültek, hiszen felfedezték az újra megnyílt ingyen konyhát a finom napraforgó és kukorica kínálattal.




Egyszer a fácán kakas is beköszönt. A fehér nyakörve még mindig hiányzik, talán már nem is lesz?


A legkülönlegesebb élményt néhány fiatal sárgarigó váratlan feltűnése jelentette. Eleinte csak a hangjukra figyeltem fel. Nem a "kell-e dió fiú?" ismert nótáját fuvolázták, csupán két rövid füttyöt hallattak, de kitaláltam, hogy ők lehetnek. Aztán megláttam, hogy egy sárga madár átrepül a víz felett, be a fák közé. Erősen szurkoltam, hogy visszatérjen. Jött is és kitárt szárnnyal beletoccsant a vízbe, majd rögtön tova is röppent. Még vagy háromszor megismétlődött ez a furcsa fürdőzés. Ennek megörökítése reménytelen vállalkozás lett volna, de szerencsére a megmártózás előtt le is ültek néhány fotózható helyen, ha csak pillanatokra is.








Sokszor panaszoltam már, hogy az itatómnál mindig csak a szokott madárfajok mutatkoznak. Nos, a sárgarigós kaland után meg kell dicsérjem a kis pocsolyámat: megérte, hogy egész nyáron nem hagytam kiszáradni!

6 megjegyzés:

  1. Köszönöm az igen részletes leírást. Örömmel olvastam, és nézegettem a madárkákról készült fotókat. További örömteli fotózást kívánok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én meg a tetszés nyilvánítását és a jó kívánságát köszönöm kedves Marika.

      Törlés
  2. Kedves Endre.
    Örömmel követem a fotóit, írásait.
    Sajnos magam már jó ideje nem járhatom a természetet, amit rendkívül sajnálok, mert nagyon szeretem. Amikor az írásait olvasom, fotóit nézegetem, kicsit úgy érzem, mintha én is ott járnék.
    Minden jót Önnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Marika! Örülök, hogy a fotóim, írásaim felidézik Önben korábbi természetközeli élményeit. A legjobbakat kívánom én is Önnek.

      Törlés
  3. Hála Istennek, hogy sorra kerültek a kicsi szépségek is, mert azt már bebizonyítottad eddig, hogy a ragadozókat jól ismered, sok mindent megtudhattunk róluk általad. Ezért csak hálásak lehetünk.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Tőled, hogy elolvastad a bejegyzésemet és megtetted a hozzászólásodat. Évről évre megjelennek ezek a kis szépségek, örömmel fotózom őket és jó kedvvel tölt le, ha a fotóim tetszést aratnak. Én vagyok hálás a figyelmedért. Köszönöm.

    VálaszTörlés