KEDVES LÁTOGATÓ! ÜDVÖZLÖM ÖNT! NEVEM

Saját fotó
Lakhelyem: Szigetmonostor és Tura, Pest megye, Hungary
Nyugdíjas vegyészmérnök vagyok, aki öregségére a természetben (és a fotózásban) leli örömét. Hogy miért? Az okot legkedvesebb költőm, Áprily Lajos csodálatosan szedte versbe. "Ámulni még, ameddig még lehet,/ amíg a szíved jó ütemre dobban,/ megőrizni a táguló szemet,/ mellyel csodálkoztál gyerekkorodban./ Elálmélkodni megszokottakon:/ az andezitre plántált ősi váron,/ virágokon, felhőkön, patakon,/ az azúrban kerengő vadmadáron,/ a csillagon, ha végtelen terek/ hajítják át a késő-nyári égen./ S ámulva szólni: Most voltam gyerek./ S vén volnék már – s itt volna már a végem? /" ( Remélem, hogy lesz még időm a természet néhány csodájának felfedezésére.)

2019. június 4., kedd

Égszínkék madarak

Tavaly végre megjelentek nálunk Turán a szalakóták. Egy madárpár talált otthont egy vén nyárfa odvában és sikeresen felnevelték utódaikat. Máig büszke vagyok arra, hogy sikerült néhány szép fotót készítenem egyikükről, aki - fajtársai híresen óvatos természetével szemben - szerencsémre elég türelmesen viselte érdeklődésemet. 
Nagyon reméltem, hogy idén visszatérnek, még odúkat is kihelyeztem a kedvükért, de hiába jártam gyakran a határt, nem láttam őket. Talán valahol jobb helyet találtak. Nagy csalódás!
Közben a Jászságban, egy ismert fotóstárs odútelepén ismét fészkelésbe kezdtek a gyönyörű madarak. Fotósok sora járt már ott és készített irigylésre méltóan szép képeket. Én miért ne tenném ugyanezt? Végül engedtem a csábításnak és megszerveztem a fotózást.
Alig foglaltam el a helyemet a detektív üveges magaslesben, máris megjelent egy kékcsóka. 


Megült a beszálló ágon, várta a párját, de aztán elrepült. Fél óra múlva megismétlődött a dolog. Hogy ő tért vissza, vagy a párja, azt nehéz lenne megmondani, mert a nemek külső megjelenésre nem különböznek. Egy ideig előttem időzött, majd felrepült a kiszáradt fa felső ágára, alig fotózható helyre.


Az odúk körül sok más madár is röpködött. Seregélyek érdeklődtek,


... búbosbankák hívogatták egymást, talán már a másodköltésre készülve kerestek szállást.


A szalakóta is felrepült a fatönkből készített az odúra és bekukkantott.


Aztán ismét hosszú várakozás következett. Ő a párját várta, én meg, hogy történjék valami. Egyszer csak megszólalt a madár: krrr, krrr és vigyázzba vágta magát.



Gondoltam, hogy közel lehet a párja, de még nem láttam. Talán alulról közelít?


Krrr, krrr, krrr! - hangzott a rekedtes üdvözlés.


Végre megérkezett a nagy Ő és mellételepedett.


Most már együtt üldögéltek, de csak, mint két idegen és mintha mindketten a másiktól várták volna a kezdeményezést.


Aztán egyikük megunta a dolgot és felrepült az ágak közé. Ott várta a párját, de végül mindketten szárnyra kaptak. Nehezen jön össze ez a családalapítás! - állapítottam meg.
Később már ajándékkal érkezett az egyikük.


Sokáig tartogatta a párjának, de mivel az nem jött, maga kebelezte be. Nagy sokára aztán összejött az ajándékozás.




A nászajándék után a nász következne, de mégsem!


És, mintha az ajándékhozó, azaz a fiú futamodott volna meg!  Akkor a "bogaras" a lány, aki pártában maradt.


Ült, várakozott, unatkozott, szépítkezett...




... végül ő is faképnél hagyott. Egy jó félórára beült az odúba. Később visszajött a hím és az is bebújt mellé. Miután mindketten kijöttek, a dolgok ki- és berepülésekkel folytatódtak.







Aztán végre nem egyedül jött a fiú, mert egy kis vízisikló is jött vele madárszárnyon.


Nyilván nászajándéknak szánta az elfogója, aki mindjárt a fejére lépett. 


Sőt szakítópróbát is végzett rajta.


A sikló el nem szakadt ugyan, de megcsendesedett. Így már bizonyosan örülni fog neki, aki kapja!


Így történhetett, mert a sikló felrepült a fa tetejének legsűrűbb ágai közé, ahol a tojó átvette és így betöltötte a sorsát, a hím pedig a hivatását. 


Mintha sejtették volna, hogy nincsenek egyedül, jól elbújtak! 
Bevallom, nem bántam volna, ha a nász egy fotózhatóbb helyen történik, de így is sok szép jelenetet láthattam. Hogy el ne felejtsem, még néhány kis videót is készítettem. Íme, egy a szélben tollászkodó madárról:


Hazatérve nem győztem válogatni a rengeteg fotó közül, aztán még ezt a kis történetet is meg kellett írnom. Két napja nem jártam a turai réten. Megtörténhet, hogy azóta visszatértek hozzánk is a tavalyi szalakóták? De jó lenne, ha meghonosodnának nálunk a csodás égszínkék madarak! 

12 megjegyzés:

  1. Tényleg gyönyörű madarak ezzel a színekkel, főleg a kiterjesztett szárnyakkal, amikor látszódik az összes tollazatuk a színes sávokkal.
    Különösen el tudod kapni a jelenteket, amiben pompáznak repülő szárnyakkal, szóval, teljesen lenyűgöz a technikád.
    Amikor a köré írt történetet olvasom, arra gondolok, egész biztos jó írói fantáziával vagy megáldva. Majd ha kész lesz a meseblogom, szeretném, ha írnál bele, saját képekkel illusztrálva.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól esnek dicsérő szavaid, köszönöm. Szívesen írok majd a blogodba. Jelezd, ha tehetem.

      Törlés
    2. Hát ez csodás, tényleg írnál? :)

      Törlés
  2. Kedves Kincse! Ez már "konyhakész"mese:
    https://szaboendrefotonaploja.blogspot.com/2013/09/mese-vizparti-harsrol.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elolvastam a jégmadárról, tetszik, de ez a kék madaras is tetszene.
      Még a blog-dizájnt tervezgetem, és a címét. Talán nem a régi "Mesepatak" címet vinném tovább, mert más bloggerek közösségéhez köthető az emlék.
      Itt írok a Mesepatakról, és van egy kép a fejlécről:
      http://kincse2.blogspot.com/2019/05/mesepatak.html#comment-form

      Mostanában már más kivitelezésről gondolkodom, de még nem forrt ki.
      Mivel elvarázsoltatok a természetfotókkal, mindenképpen azokból választanék az engedélyetekkel.

      Törlés
    2. Vagyis a "meseblog"-ban nem feltétlenül meséknek kell lenni, csak írásoknak? Minden t.fotós nevében nem nyilatkozhatok, de én el tudnám képzelni.

      Törlés
    3. De, mese jellegű legyen, ami a jégmadarasban is volt egy kicsi, de lehet több jellemző. A mese azért jó, mert fantasztikumot is bele lehet szőni, vagy bármi továbbgondolást fantázia területén az igaz történetbe. A jégmadaras pl. elég jó alaptörténet, de szinte minden madaras és rókás történeted meseszerűvé lehet tenni.
      A régebbi meseblogban voltunk 9-10-en, az egyik fiatal egyetemistának még kis novellás kötetet is szerkesztettünk, szóval, nagy játék volt.

      Törlés
  3. Szervusz Endre,
    Örülök, hogy írtál, gyorsan pótoltam is egy hiányosságot (követés). Valahogy elmaradt az új blog indulásakor.
    Gyönyörű madár, az egyik kedvencem. Remek pillanatokat örökítettél meg, a siklósért egy picit irigykedem is. Nekem eddig csak statikus és röpképeim vannak a kék gyémántról. De ami késik, nem múlik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Miklós! Örülök, hogy töretlenül folytatod érdekes blogodat. További sikereket kívánok.
      Tavaly jártam ugyanitt, de akkor éppen nem jött szalakóta. Idén kárpótlást kaptam a szerencsétől ezzel a kígyós jelenetsorral. Kívánom, hogy neked is összejöjjön!

      Törlés
  4. Szia Endre, régen írtál, hogy vagy?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kincse! Rendben vagyok, csak nincsenek új élmények. Forróság, szúnyoginvázió és uborkaszezon van.

      Törlés
    2. Az jó, ha rendben vagy, majd megtalál egyszer csak az újabb téma, ha nem lesz forróság, és ki tudsz mozdulni.

      Törlés